EV допускат голяма грешка, като се опитват да заменят всички ДВГ модели

По-добре е, ако се концентрират върху по-малко, но подбрани предложения

Мартин Дешев,
Cybercab

Tesla

П азарът на електрически превозни средства (EV) в момента страда от самонанесена рана: експлозия в разпространението на модели. Към 2024 г. в световен мащаб са налични над 785 различни модела електрически превозни средства, като прогнозите са за близо 1000 до 2026 г.

Това бързане на пазара се дължи на факта, че автомобилните производители допускат фундаментална стратегическа грешка: опитват се да създадат EV еквивалент за всяка съществуваща в момента ниша на двигатели с вътрешно горене (ДВГ), отбелязва InsideEVs. Според данните на Cox Automotive, през третото тримесечие на тази година американският пазар е предлагал около 90 различни модела електромобили.

И все пак, през същия период само около 10 от тях са продадени в над 10 000 бройки. С други думи: разнообразие с десетки модели електромобили, но на практика само шепа печелят доверието и портфейлите на купувачите.

В сравнение със света на ДВГ, където над хиляда различни модела съществуват едновременно и обслужват различни потребителски ниши, производителите на EV изглежда хвърлят твърде широка мрежа твърде рано. Пазарите на двигатели с вътрешно горене отдавна имат лукса на мащаба, с широко и стабилно търсене, което позволява на много припокриващи се модели да намерят своята ниша.

Този подход, имитиращ огромното и често объркващо разнообразие на пазара на ДВГ, е едновременно ненужен и контрапродуктивен за EV. По-голямата част от моделите служат само за фрагментиране на пазара, усложняване на производството и размиване на фокуса върху марката. Чрез възпроизвеждане на тази разрастваща се стратегия за модели, производителите на EV влагат огромни ресурси в превозни средства с малък обем, което възпрепятства способността им да мащабират производството и да намалят разходите за батерии като цяло.

Купувачите не искат непременно всеки тип бензинов автомобил в електрическа версия. Tе искат завладяващи EV модели, които предлагат уникални предимства: пробег, удобство на зареждане, производителност, практичност или икономическа ефективност, комфорт, лукс, качество. Генерични EV копия, които само отразяват предложенията на двигатели с вътрешно горене, често се оказват „достатъчно добри“, но не и желани.

Резултатът: много модели електрически автомобили със слаби или незначителни продажби. Те се конкурират помежду си, а не с автомобили с двигатели с вътрешно горене. Това разрежда търсенето, увеличава сложността на производството и подкопава икономиите от мащаба.

По-умна стратегия за прехода към EV би била: да се фокусираме върху по-малко модели, но да ги направим изключителни. Вместо да разпространяват десетки електрически варианти под много имена, автомобилните производители трябва да се концентрират върху малък брой добре подбрани, амбициозни електрически модели, които подчертават уникалните предимства на технологията.

Те трябва да дадат приоритет на структурната простота, вътрешното пространство и интегрираните технологични екосистеми. Аспекти, които архитектурата с електричество позволява.

Като се фокусира върху качеството пред количеството и подчертава собствените си силни страни, вместо да се опитва да замени всеки един автомобил, пазарът на EV може да ускори убеждението на потребителите и най-накрая да реализира своя революционен потенциал. Ако автомобилните производители устоят на изкушението да залеят пазара и вместо това удвоят инвестициите си в няколко силни, завладяващи електромобила, те имат по-голям шанс да превърнат интереса в устойчиво търсене. В противен случай революцията на електромобилите може да се окаже като раздут каталог - пълен с възможности за избор, но без победители.

коли автомобили електрически автомобил електромобили двигатели с вътрешно горене двигатели